tirsdag den 16. december 2014

Uge 50 - ugen op til EM Cross

Tirsdag løb vi 5x1 km interval på asfalt ved klubtræningen.
Louise Rode havde desværre ondt i maven og var lidt svimmel, så hun blev sendt hjem efter anden interval. Ikke lige den bedste afpudsning af selvtilliden inden et EM Cross.
Anna Møller havde være med basket i Spanien hen over weekenden og havde ikke trænet hårdt i nogle dage, så hun var frisk og løb en super serie. Det var en ny fornemmelse for hende af føle sig let og flyvende. Vi aftalte, at hun skulle træne let resten af ugen for at holde friskheden og få bedring på de ømme steder.

Torsdag løb vi med i et hyggeligt "julestjerneløb" som motionisterne havde lavet i skoven. Det var med pandelamper, stearin-lanterne langs stierne, musik og suppe. Rigtigt hyggeligt. Jeg løb 8,5 km sammen med Louise og co.

Fredag rejste vi via Wien til Sofia og videre med bus til Borovets i Samokov-regionen 60 km syd for Sofia. Jeg var i lufthavnen kl. 8 og vi var fremme kl. 20, så jeg fik ikke trænet den dag. Men havde jeg været lige så ambitiøs som f.eks. Simone, havde jeg også løbet morgentur kl. 04:30.

Lørdag stod vi op til det flotteste solskin og udsigt over skipisterne. Alle atleter boede på et stort hotel lige ved liften. Vi var 1340m over havet og bjerget gik helt op i 2925m. I juli 2013 var der EM i bjergløb med start lige uden for hotellet, som det kan ses på dette billede:
Vi var til træning på ruten. Det var ikke opløftende. Det mudder der havde været tidligere på ugen, var nu bundfrosset og meget ujævnt og der var huller, vand og is på ruten. Enkelt stykker - bl.a. den 300m lange stigning på afslutningen af hver omgang, var dog helt ok.
Ved det tekniske møde fik vi at vide, at det havde været endnu værre, og at der var blevet arbejde meget på ruten. Der var kørt en del grus på, og en sektion var taget helt ud, så ruten nu kun var ca. 1114m i stedet for 1455m. Om eftermiddagen løb jeg med Them og Thijs ud og kiggede på ruten igen og så at der stadig blev arbejdet. Da solen bagte ned, kunne man glatte overfladen lidt ud, og de havde lagt en masse savsmuld hen over de værste steder. Den korte runde og startstrækket var rimeligt, men der var stadig passager på den store runde som var farlige.
Vi talte meget om hvor lange pigge man skulle bruge. Forholdende ville helt sikkert skifte fra hårdt underlag til det mudrede i løbet af dagen. Set i bagspejlet, er det min vurdering, at ingen løb med for korte pigge (tværtimod), og at man havde haft det bedre i en pigsko med en blød sål frem for en stenhård banepigsko.
Maria Larsen måtte desværre blive hjemme pga. sygdom, men ellers var hele holdet på toppen og vi havde et godt optaktsmøde, som gav masser af optimisme til søndagens løb.

Jeg røg desværre selv ned med en forkølelse på turen. Det var noget rigtigt møj, og jeg havde det super skidt med at være en smitte risiko over for atleterne. Og så måtte jeg springe morgenturen over dagen efter løbet :-(

Ingen kommentarer:

Send en kommentar