onsdag den 21. oktober 2015

NM Cross kvalifikation

På lørdag skydes crosssæsonen i gang med NM Cross kvalifikation på Charlottenlund travbane.
Startlisten viser at hele 44 juniorpiger er tilmeldt hvilket er præcis det samme som juniordrengene. Hvilken fantastisk udvikling der er i gang for pigerne!
Niels Kim spurgte mig om jeg igen vil være træner ved NM Cross og hjælpe med forhåndsudtagelser og endelig udtagelse. Det er dejligt med den anerkendelse, og jeg har sagt ja tak med glæde.

På lørdag løber drenge og mænd kl. 13.00 og kvinder kl. 14.00. Der er ofte vanskeligt at forudsige hvem der i form på dette tidspunkt af året. Dem som har gjort det super godt hen over sommeren vil fremstå som favoritter, men de har måske holdt pause, så andre der måske var ude af billedet i sommeren er på vej og i bedre form nu.
Ruten i år ser ud til at være meget nem, hvorimod den i 2013 var meget krævende pga. bakker og i 2014 vanskelig pga. mudder, og det kan betyde at styrkeforholdet forskydes mellem de forskellige løbertyper.
Når det er sagt, er her mine bud på hvem vi skal holde øje med. Det må ikke opfattes som om jeg holder med nogen frem for andre mht. NM udtagelsen. Jeg holder med alle som løber godt :-)

Juniordrenge
Forhåndudtaget er den danske mester på lang cross, Joachim Rosbo, og den danske mester på kort cross, Andreas Lindgren. Kristian Holm Jensen blev skadet under DMU inde, men vendte tilbage til sin gode form i august og da han gjorde det flot ved NM Cross sidste år, fik han også en forhåndsudtagelse.
Emil Holm har ikke vist sig på atletikbanerne i år. Han har for kort tid siden løbet 14.52 på en 5 km test i Tri-sammenhæng. Han gjorde det fint ved NM Cross sidste år, og det kan han helt sikkert gøre igen.
Ellers er det jo sådan med drengene at de helst skal være 18-19 år for at kunne slå til i juniorklassen internationalt. Jeg kan ikke se hvem der - ud over de 4 nævnte - har potentialet, så en evt. udvidelse af holdet skal findes i 16-17 års klassen, hvor jeg vurderer Alexander Seidler Nielsen som det stærkeste kort. Han deler i øvrigt træner med Abdi.


Juniorpiger
Da jeg for første gang var med på landsholdet ved NM Cross i 2012, håbede vi rigtigt meget at pigerne ville slå igennem. Det skete ikke. En 12. plads var det bedste. Men meget har ændret sig. Josephine Thestrup, Line Schulz og Maria Larsen var med i 2012 og er stadig juniorer og de bliver flot suppleret af Louise Rode, Alberte Kjær og Anna Møller så vi har et dreamteam med top 5 muligheder ved EM for hold. De 6 nævnte piger er forholdsudtaget til EM Cross. Da Maria Larsen er i USA, er der dog kun 5 besatte pladser ved NM Cross, og dermed 2 ledige pladser hvis man løber stærkt nok og sportschefen siger ok.
Skal der 1 pige mere med, er Anna Mark Helwigh min favorit, ikke mindst fordi det er en rute til de gode baneløbere. Clara Kall og en håndfuld andre piger vil også kunne byde sig til. Man skal være årgang 2000 eller ældre for at kunne deltage ved NM og 1999 eller ældre for at få plads ved EM Cross.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar