mandag den 21. marts 2011

Roma Marathon - av av!
Jeg følte mig klar til start. De første 2 km var lidt for langsomme, men så kom rytmen og 5 km ramte jeg helt efter planen på 19.01. På de næste 15 km løb jeg jævnt omkring 3.48 min/km (19 min pr. 5 km). Tempoet var tilpas nemt, men allerede ved 16 km fik jeg ondt i lårmusklerne, og da jeg nåede 20 km gjorde det så ondt, at jeg ikke kunne tage almindelige skridt. Jeg satte farten ned til ca. 4.20 hvor det ikke gjorde så ondt, mens jeg fortsatte på ruten. Halvmarathontiden var 1.20.32.
Jeg burde være stoppet, men det er sgu åndsvagt at tage helt til Rom, og ikke få noget med hjem. Så jeg besluttede mig for at fortsætte. Så havde Martin Permin også noget at løbe efter. Og tiden kunne stadig blive under 3 timer. Martin fløj forbi mig ved 32 km mærket, og så slet ikke træt ud. Jeg løb ind i mellem 4.10 tempo, men måtte også ned i 4.40 tempo, når det gjorde for ondt. Fra 40 km og til mål ignorede jeg ømheden og løb de 2,2 km på 8.14, hvilket er det jeg normalt slutter af med. Jeg fik 2.51.58 (2.51.52).
Martin som ikke er fyldt 18 år endnu var for vild! Han fulgtes med 3 timers fartholderen i starten, men satte farten lidt op, så han havde 1.27.06 halvvejs. På den sidste halvdel løb han 1.20.32 (præcis det jeg havde på første halvdel), og blæste i mål på 2.47.38. Negativ split på 6½ min er sgu imponerende. Og han virkede ikke mærket af turen, og kom i mål med en tør T-shirt. Erica Permin kom flot under 5 timer (4.58.58), men Morten Permin måtte gå i mål fra 25 km, pga. skade i foden og ondt i knæet. Han havde ellers fulgt 4.30 fartholderen, men endte på 5.37.
Jeg kunne komme med mange små forklaringer på hvorfor jeg ikke fik succes. De væsentligste er, at jeg ikke har løbetrænet nok, og at det simpelthen er for længe siden, at jeg har løbet en seriøs lang konkurrence.
Anmeldelse af Maratona di Roma
Rom er en fantastisk by, og på ruten kommer man forbi næsten alle de kendte sights. Jeg havde læst at der var kedeligt mellem 23 og 29 km, hvor man løber uden for bymidten, men sådan oplevede jeg det ikke. Det gjorde stort indtryk, da vi løb op mod Peterskirken og man kunne høre korsang. De sidste 8 km er der mange mennesker langs ruten og god stemning. Ellers er det lidt dødt i det.
Ruten er nogenlunde til ræs, men det er nok ikke der man sætter sin lifetime PR. Der er mange km på brosten og der er en del små stigninger.
Os subeliteløbere i gruppe A (tilmeldt under 2.50) fik en helt særlig service. Vi blev ledt til et særligt område, hvor vi kunne varme lidt op (der manglede dog toiletter), og herfra kom man 10 min før start ned i et stort område mellem stjernerne og gruppe B. Det var rart, at der ikke var stres på med at komme til start i en god position. Og da starten blev udsat med 8 min, var det rart at kunne jogge lidt rundt. 1 min før start fik de forskellige grupper lov til at smelte sammen.
Løb Rom, hvis du vil have en oplevelse i specielle omgivelser. Hvis tiden er det vigtigst, har jeg løbet på bedre ruter i Milano, Berlin og Frankfurt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar