søndag den 1. juni 2014

Copenhagen Gran Fondo

Tidlig morgen var jeg tilbage ved Christiansborg til starten på CGF. Vi skulle køre 150 km hvoraf de første 13 km var med master, hvilket betyder at hele feltet skal blive bag en førerbil. Det var meget hektisk, fordi alle maser på for at komme frem i feltet inden løbet starter. Da vi nåede gennem Hellerup efter 10 km blev farten sat op, så vi reelt var startet på ræset. Der blev kørt stærkt, og det som normalt mærkes som bakker var bare noget med blev suget med op over. De første 50 km virkede det som om alle 1000 ryttere stadig hang på i feltet, men herefter begyndte der at blive huller, så det var om at være vågen. Jeg fik selv en krise på et klassisk svært sted for mig, hvor det går let nedad. Selvom jeg var oppe på 63 km/t raslede jeg ned gennem feltet. Jeg fik dog kæmpet mig længere frem igen, men fra 65 km til 75 km blev der virkeligt kørt stærkt og (endelig) sprang elastikken og godt 150 mand kørte væk. Min kollega Henrik Sand og min løbeven Christian Schultz var ikke langt foran mig, men de var lige stærke nok til at komme med de hurtige. Jeg kom til at sidde i 2. gruppe og farten var nu mere spiselig. Vi var 75 mand og der blev kørte jævnt tempo. Jeg havde udset mig en bakke efter 103 km, hvor jeg ville rykke. Og det gjorde jeg og vi var 5-10 mand som havde et lille hul på toppen, men vi blev hurtigt opslugt igen. Så jeg besluttede mig for at gemme energien til de sidste 10 km, hvor der igen var en bakke og så naturligvis selve afslutningen. Jeg fik hul på bakken med 10 km til mål. Lidt efter kom 2 mand op, og vi 3 gjorde et godt forsøg over nogle km inden der var samling igen. Jeg var dog ikke færdig og holdt mig fremme, da det er afgørende for den god placering, fordi det er svært at komme forbi i spurten. Jeg kom ind på strandvejen som første mand og nu manglede der kun 1500m fladt opløb. Det var dog ikke smart at sidde helt forrest, så jeg satte farten ned og kom med i 3. position da andre tog over og satte tempo. Med 500m til mål kom folk susende forbi i højere fart end jeg kan køre, men jeg klarede det nogenlunde og blev nr. 24 ud af de 75 mand i vores gruppe. Samlet blev jeg nr. 187 og i M45-49år blev jeg nr. 53, hvilket lige er nok til en kvalifikation til finalen i Gran Fondo - også kaldet VM for amatører. Det køres d. 31. august ved Ljubjana i Slovenien. Jeg er endnu ikke sikker på, at jeg deltager.    
Ruten var vist "præcis" 149,1 km og vi kørte det med 39,4 km/t. Så hurtigt har jeg aldrig ført kørt i et løb.
Jeg cyklede hjem fra målet i Snekkersten og fik i alt 5 timer /184 km i sadlen i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar