onsdag den 4. november 2015

Hvorfor en marathonliste fra år 2000?

Omkring år 2000 oplevede jeg at danske marathon løbere ofte blev sammenlignet med de fantastiske resultater der - specielt for mændene - var løbet i 1980érne.

Jeg tænkte at der kunne skabes en ny god energi ved at nutidens løbere blev sammenlignet med hinanden og ikke med løbere fra en anden tid, som man i alt respekt havde svært ved at leve op til.
Jeg så at et generationskifte var på vej, og at den nye generation kunne have noget sjovt ud at få "deres egen liste". Generationsskiftet ses tydeligt ved at kun en løber overlapper med PR fra før år 2000 og en tid under 2.25/2.55 efter år 2000.

Derfor lavede jeg disse ranglister hvor man kun ser resultater løbet siden år 2000. I stedet for TOP 50, hvor det jo bliver sværere og sværere at komme på, lavede jeg det med tidsgrænserne 2.25 og 2.55. En sjov udvikling er, at der i starten var flere mænd end kvinder på listerne. Nu har kvinderne overhalet mændene i det der er 30 mænd og 35 kvinder på listerne. Hermed ikke sagt noget om hvorvidt  2.25 og 2.55 er lige svære.

Jeg vil understrege at det er helt uofficielle lister, som kun har til formål at øge interessen om nutidens marathonløbere. Og som min personlige terapi når jeg keder mig :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar