mandag den 26. marts 2012

DM 10 km

Der er en super god udvikling i gang både i bredden og toppen af dansk løb. Fedt DM 10 km sidste år og endnu federe i år. Skønt at der er begyndt at komme publikum til løb :-)
Jeg trænede heller ikke fredag og lørdag, og på min test morgenjog søndag kunne jeg tydligt mærke, at jeg ikke var rask endnu. Men dum som jeg er stillede jeg til start alligevel. Jeg er sikker på, at jeg har rykket formen meget på det sidste, så jeg prøvede "at glemme" at jeg var syg og gik med de bedste M40/M45 løbere i 33:00 tempo i starten. Det gik okay i 3 km og nogenlunde ud til 7 km, men så var jeg færdig. Efter 16.36 ved 5 km blev det til 34.11 i mål. Egentlig et ok resultat efter omstændigghederne.
Ud over selve DM arrangementet kunne jeg også glæde mig meget over Lea og Dorte som løb fantastisk i dag. Og der var PR til rigtigt mange i gruppen: Karina, Sofie, Kasper, Layborn, Kristian, Martin De A, Nicholas og en masse super resultater af veteranerne.
Min forkølelse fortsætter. Jeg jogger lidt i dag, og må så se at komme i gang igen. Jeg er mere og mere sikker på at jeg dropper Marathon i år, og satser på en hurtig 5000m hen over sommeren og DM halvmarathon til september. 

5 kommentarer:

  1. Hvorfor holder du 4 fridage bare p.g.a. forkølelse?

    - min erfaring er, at man sagtens kan træne (også med fordel), selv om man er halvsyg. Også både langt og længe; men bare stille og roligt...

    Fordelen (sådan, som jeg oplever det) er både alm. muskelstimuli, fedtforbrænding og mental vedholdenhed...

    Bedste hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Hej Søren
      Normalt ville jeg også træne let gennem en forkølelse, men jeg vurderede, at det var bedst med så meget pause som muligt, hvis jeg skulle nå at blive helt rask. Jeg har oplevet, at det kan blive langvarige forløb, hvis jeg træner videre når jeg er syg.
      Og så løber jeg fordi jeg kan lide at løbe. Og jeg synes ikke det er fedt at løbe, når jeg er syg, så jeg vil hellere holde pause. Ofte er der jo alligevel en eller anden ømhed/overanstrengelse, som har godt at lidt ro. Så modsat dig passer jeg godt på mig selv :-) Derfor er det også træls med folks kommentarer som "du er nok blevet syg fordi du træner for meget". Jeg så dine 1000 løbe-dage i træk. Tillykke med det. Det vil dog aldrig blive et mål for mig ;-)

      Slet
  2. Hmm.... jeg læste et sted, at en typisk forkølelse tager op til ca. 14 dage, hvis man ingenting gør for at pleje den; hvorimod dem, der gør alle de kloge ting, der kan gøres for at afkorte forløbet, kan nøjes med op til ca. 2 uger ;-)

    Min egen erfaring er, at jeg på ingen måde afkorter forløbet / mindsker generne ved at lade være med at træne; tvært imod. Men sådan er vi jo så forskellige :-)

    SvarSlet
  3. Enig i, at det er irriterende, når folk mener, man er blevet syg af at træne for meget ... eller for den sags skyld af "at have alt for lidt tøj på, når du løber". For ingen af tingene har en disse at gøre med, om man bliver forkølet eller ej. Forkølelse er jo en virus, vi smittes med af andre. Og igen; min egen erfaring har gennem alle år været, at den gennemsnitlige forkølelsesfrekvens har været præcis den samme, uanset om jeg løb 10-20 km/uge eller 100-200 km/uge.

    SvarSlet